Terapia Integracji Sensorycznej jest przeznaczona zarówno dla dzieci o prawidłowym rozwoju intelektualnym w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, doświadczających trudności w przedszkolu lub szkole (w tym dzieci z grupy ryzyka “dysleksji”, nadpobudliwych, nadruchliwych) jak i dla dzieci autystycznych, z mózgowym porażeniem dziecięcym, niedowidzących oraz niepełnosprawnych intelektualnie.
Zaburzenia Integracji Sensorycznej to nieprawidłowy odbiór lub/i interpretacja docierających wrażeń sensorycznych, który uniemożliwia właściwe reagowanie w określonych sytuacjach.
Zaburzenia SI mogą mieć dwojaki charakter:
-
podwrażliwości sensorycznej,
-
nadwrażliwości sensoryczne
Na bazie tych zaburzeń mogą powstać trudności w planowaniu i wykonywaniu ruchów. Jest to tzw. dyspraksja. Zaburzenia te mogą występować w obrębie wszystkich zmysłów, mogą również współwystępować.
Objawy zaburzeń integracji sensorycznej u dziecka:
-
jest nadmiernie ruchliwe, nadpobudliwe, impulsywne,
-
łatwo się rozprasza i ma trudności ze skupieniem uwagi
-
bywa agresywne,
-
jest niestabilne emocjonalnie,
-
jest zbyt statyczne, mało aktywne,
-
ma trudności z zasypianiem i snem,
-
prezentuje opóźnione reakcje na bodźce bólowe, dotykowe, węchowe, wzrokowe i słuchowe,
-
z opóźnieniem osiągało kolejne stadia rozwoju (siadanie, chodzenie, mówienie),
-
unika dotyku innych osób lub określonych faktur,
-
nie toleruje zabaw dłońmi,
-
nie lubi czesania, mycia, obcinania włosów, kąpieli, obcinania paznokci,
-
domaga się dotyku, lubi intensywne zabawy,
-
wydaje się, że ma obniżoną wrażliwość na bodźce dotykowe, bólowe,
-
ma słabą świadomość własnego ciała,
-
wykazuje zachowania autostymulujące / autoagresywne (drapanie się, szczypanie, gryzienie, uderzanie),
-
ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe (podwyższone lub obniżone),
-
wydaje się niezdarne (często upada, potyka się),
-
ma trudności z oceną odległości,
-
może mieć problem z samoobsługą (ubieranie, rozbieranie),
-
ma problemy z obustronną koordynacją ruchową,
-
często myli strony prawa-lewa
-
z trudnością przychodzi mu naśladowanie ruchów innych osób,
-
reaguje nadmiernym zadowoleniem na ruch, lubi intensywne zabawy (kręcenie się, bujanie, podskoki),
-
boi się odrywać stopy od podłoża,
-
odczuwa nienaturalny lęk przed upadkiem lub wysokością,
-
boi się / unika zabaw ze zmianami pozycji (kręcenie się, bujanie, podskoki),
-
ma trudności z pisaniem, czytaniem,
-
zabawy / czynności manualne przychodzą mu z trudnością,
-
zbyt lekko lub zbyt mocno chwyta przedmioty,
-
nieprawidłowo stoi / siedzi,
-
szybko się męczy,
-
jest wrażliwe na światło lub określone kolory,
-
ma trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie lub z podążaniem wzroku za przedmiotem,
-
nie lubi / domaga się pokarmów o określonej konsystencji,
-
poznaje otoczenie za pomocą smaku (ssie, gryzie przedmioty),
-
nie lubi głośnych / określonych dźwięków,
-
ma opóźniony rozwój mowy,
-
lubi wydawać głośne dźwięki,
-
nie zauważa pewnych dźwięków,
-
poznaje otoczenie za pomocą węchu,
-
negatywnie reaguje na niektóre zapachy,
-
nie rozróżnia zapachów,
-
ignoruje nieprzyjemne zapachy;
ul. Mała 1a (od 19.10.2015 r)
05-402 Otwock-Świder
Designed by UPages
510 473 390
(22) 779 13 62